Verschillende sportdrankjes op een rij

Tijdens het sporten is het belangrijk om goed te blijven drinken wanneer je veel zweet. Je ziet vaak sportdranken met elektrolyten die ‘zogenaamd’ heel goed voor je zijn. Maar wat zijn deze elektrolyten? Waarom zijn elektrolyten zo belangrijk tijdens het sporten? Elektrolyten zijn belangrijke mineralen/zouten van in het lichaam met meerdere functies. Door een tekort aan elektrolyten werken een aantal functies minder goed, wat uiteindelijk leidt tot een verminderde sportprestatie. Nu denken sommige mensen misschien; laat ik voortaan vóór of tijdens het sporten sportdrank drinken met veel elektrolyten om mijn sportprestaties hoog te houden. maar dit hoeft echter niet!

Waar zijn elektrolyten goed voor?

Elektrolyten zijn belangrijke zouten in het lichaam. Een aantal van deze zouten zijn onder andere: natrium, kalium, calcium en magnesium. Elke elektrolyt heeft zijn eigen functies in het lichaam:

  • Natrium, regelt vochtbalans, bloeddruk en zorgt voor goede werking van spier- en zenuwcellen. 
  • Kalium, regelt net als natrium de vochtbalans. 
  • Calcium, zorgt voor opbouw en onderhoud van botten en zorgt voor een goede werking van spier- en zenuwcellen. 
  • Magnesium, zorgt voor vorming van bot en spieren en zorgt voor een goede werking van zenuwcellen. 

Je kunt je vast voorstellen dat al deze functies cruciaal zijn tijdens het sporten. 

Wanneer je lichaam heel warm is, moet je zweten om de warmte kwijt te raken en moet je vochtbalans geregeld worden. Tijdens het sporten moet de bloeddruk geregeld worden om zo voldoende bloed naar de spieren te laten komen. Tot slot moeten spieren en zenuwen het goed doen om alle bewegingen soepel te laten verlopen. Zijn deze functies verminderd, dan zijn ook de sportprestaties minder. 

Zweten

Zweet bestaat niet alleen uit vocht maar ook onder andere uit elektrolyten. Wanneer je veel zweet tijdens het sporten verlies je ook een bepaalde hoeveelheid elektrolyten. Het is belangrijk om 1,5 keer zoveel vocht in te nemen dan de hoeveelheid vocht die je eruit hebt gezweet tijdens het sporten. Bij een gewone training onder normale weersomstandigheden loop je weinig kans om een tekort aan elektrolyten te hebben. Wanneer het boven de dertig graden is én je intensief sport kun je zoveel zweten, dat je een tekort krijgt aan vocht en elektrolyten met als gevolg bijvoorbeeld hoofdpijn of misselijkheid. Ondanks dat je niet snel een tekort hebt aan deze elektrolyten is het wel belangrijk om verloren vocht en elektrolyten aan te vullen na het sporten. 

Aanvullen met sportdranken 

Voor het aanvullen van de elektrolyten komen we gelijk op de vraag, kun je elektrolyten bijvullen met sportdranken? Dit kan zeker, alleen is het wel goed om mee te nemen dat er verschillende soorten sportdranken zijn. De verhouding elektrolyten en suikers die in een sportdrank zitten bepalen hoe makkelijk je deze stoffen kan opnemen in jouw lichaam. 

  • Hypotone sportdranken hebben een lagere verhouding van suikers en elektrolyten. 
  • Isotone sportdranken hebben ongeveer eenzelfde verhouding van suikers en elektrolyten. Doordat de verhouding van suikers en elektrolyten gelijk of lager is dan in het lichaam kan dit goed opgenomen worden. 
  • Een hypertone sportdrank heeft een hogere verhouding van suikers en elektrolyten waardoor dit niet goed opgenomen kan worden. 

Deze sportdranken hebben voor het bijvullen van elektrolyten niet het gewenste effect.

Hypertone sportdranken zijn onder andere energydranken, frisdranken en vruchtensappen. 

Aanvullen met voedingsmiddelen 

Om de elektrolyten na het sporten aan te vullen zijn in principe geen sportdranken nodig, waar allerlei chemische stoffen in zitten of heel veel suikers. In gewone voedingsmiddelen zitten genoeg elektrolyten om dit bij te vullen. 

  • Natrium, zit over het algemeen voldoende in het gewone voedingspatroon van mensen. Overal waar zout aan is toegevoegd heeft natrium.
  • Kalium, zit in bijna alle voedingsmiddelen, vooral in groente, fruit, aardappelen, vlees, vis en noten.  
  • Calcium, zit veel in melkproducten en groene groenten 
  • Magnesium, zit veel in volkorenproducten, melkproducten, noten, groente en vlees.  

Aangeraden wordt om elektrolyten na het sporten aan te vullen en niet vooraf. Teveel elektrolyten kan tijdens het sporten voor maag of darmproblemen zorgen. Daarbij is een volle maag van (teveel) eten of (teveel) drinken tijdens het sporten nooit fijn. 

Elektrolyten zijn belangrijke zouten in het lichaam. Ze hebben als functie vochthandhaving met betrekking tot botten, spieren en zenuwen wat belangrijk is voor en tijdens het sporten. Een tekort aan elektrolyten komt niet vaak voor maar na het sporten moeten ze wel aangevuld worden. Het aanvullen kan met isotone of hypotone sportdranken, maar het is nog beter om elektrolyten met gewone voedingsmiddelen aan te vullen.  

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *